Vaikeimmillaankin kuljetuksen saaminen oli helppoa kuin
heinänteko helteellä. Silloin riitti, kun vihjaisi hotellinsa respalle
haluavansa seuraavana päivänä matkustaa jonnekin. Silmänräpäyksessä respaihminen
on taikonut lipun!
Mutta respakin oli turha välikäsi. Matkasin yöbussilla Inle
Lakelta Bagoon, enkä ollut tilannut jatkolippua Kinpuniin. Eikä tarvittukaan,
sillä tuskin kahta minuuttia bussista astumisen jälkeen minulla oli jo
ostettuna lippu Kinpuniin ja laukkuni oli roudattu bussista pysäkin tuolille
odottamaan. Ystävällisesti minut vielä saatettiin tien yli vastapuoleiseen tea
shopiin aamiaiselle.
Sama toistui Kinpunissa. Olin juuri laskeutunut Golden Rock
–vuorelta tulevasta ihmisrekasta ja ajattelin seuraavaksi kävellä
bussipysäkille ostamaan lippua Hpa Aniin. Oi mikä turha vaiva! Heti viereeni iskeytyi mies kysyen, tarvitsenko seuraavana päivänä
bussilipun. Kyllä kiitos.
Joskus tunnen olevani kuin paketti liukuhihnalla tai
viestikapula, joka aina ojennetaan seuraavan kuskin vastuulle. Kesken kaiken
saattaa bussi pysähtyä ja minut revitään bussista ulos, laukkuni annetaan
jollekin tuntemattomalle miehelle ja sitten minut istutetaan omituiselle
pysäkille odottamaan seuraavaa kuljetusta. Joka aina tulee, kun aikansa odottaa.
Hpa Anissa riitti, että vihjasin guesthousen isännälle
meneväni Thaimaan rajalle, niin jo hänellä oli kaasujalka polkimella ja
huristimme keskustaan. Ennen kuin mopo oli edes pysähtynyt, hän oli jo sopinut
kuljetuksestani rajalle.
Usein en etukäteen tiennyt, millä vehkeellä tulen
matkustamaan, bussilla, minivanilla vai shared taxilla. Iloisena yllätyksenä minulle
oli usein pick up hotellista ja mikä parasta, minut myös toisessa päässä vietiin
juuri siihen hotelliin, josta olin varannut huoneen.
Tuo on jotain niin uskomatonta palvelua, että siihen ei
suomalaisen niska taipuisi ikinä. Esim. shared taxi eli kimppataksi on käsittämättömän
mahtava ilmiö! Taksi noutaa tiettyyn kohteeseen menevät ihmiset kodeistaan (!)
ja hotelleistaan ja tiputtelee heidät sitten matkan varrella sinne, minne he
ikinä ovatkaan menossa. Kerran jouduin maksamaan ylimääräiset 1000 kyatia (0,75 euroa) lisämaksua etupenkistä, mutta kyllä kannatti. Jollakin vuoristopätkällä ajoimme takaloosteri auki, kun farkkuautossa sinne peräänkin kätevästi mahtuu ihmisiä.
Kuinka voi julkinen liikenne olla näin helppoa ja
vaivatonta??? Vai onko tämä hyvin järjestettyä yksityisyrittäjyysliikennettä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti