Nykymatkailijalla on kissan päivät. Netti on täynnä kuluttajien arvioita matkakohteiden
kiinnostavuudesta ja hotellien viihtyisyydestä ja kaikesta mahdollisesta oman
navan ja taivaan väliltä. Miten ihmeessä matkustaminen on ollut edes mahdollista ennen nettiä ja sensuroimattomia käyttäjä-arvioita?
Ongelma on se, että makunsa kullakin ja yksi tykkää rannoista, toinen patikoinnista.
Kenen arvioon voi luottaa, kun ei tunne henkilökohtaisesti arvioijia ja heidän
mieltymyksiään?
Siem Reapissa menin katsomaan ”sirkusta”, jota kehuttiin TripAdvisorissa
ihan kilvan. Mikäs siinä, ihan kiva esitys, mutta ei se kyllä mikään sirkus
ollut, vaan akrobaattiesitys.
Netissä mainitut hinnatkin ovat täysin suuntaa-antavia, onneksi sentään molempiin suuntiin.
Siellä samaisessa Siem Reapissa temppelikierroksen päivän tuk-tukin hinnan
kerrottiin olevan 40 dollaria ja hämmästykseni oli suuri, kun hotellissa kuulin
sen olevan vain 15 dollaria! Tai hotellilta Night Marketille sanotaan hinnan olevan 150 bathia ja
takaisin 200 bathia, kun se ainakin omalla kohdallani oli 70b meno ja 120b
tulo.
Arvioijat saattavat johtaa pahasti harhaan. Jonkun hotellin arvioissa luki,
että matka päätielle on hämärä ja pelottava ja vähän epäilin koko hotellia tuon
arvion takia. Oikeasti matkalla oli koko ajan valoa, ihmisiä, elämää, eikä
pelkoon ollut pienintäkään syytä.
Hotelliarviot ovat niitä kaikkein vaikeimpia suhteuttaa. Yhden mielestä on likaista,
toisen mielestä siistiä. Yksi väittää hotellin olevan kaukana, toinen kehuu keskeistä
sijaintia.
Hotelliarvioissa olen nyt ottanut käyttööni priorisoinnin säästääkseni aikaa ja hermojani. Minulla on tasan
kolme ratkaisevaa seikkaa hotellin valinnassa: hinta, sijainti ja yleisarvosana
(vähintään 7,5, mieluummin 8 tai yli). Jos hotellilla ei ole
arviointeja, se jää automaattisesti harkintalistalta. Näin uskon monen
muunkin tekevän.
Hotellivaraussivustot ne ovatkin hauska keksintö. Asiakkaat yritetään saada
tekemään päätös nopeasti kaikilla aikarajoitteisilla superdiileillä ja sillä,
että ”Enää 1 huone jäljellä!”. Voihan se olla niin, usein kun pienissä hotelleissa tai guesthouseissa
voi ollakin vain 4-8 huonetta.
Eniten sivustoissa ärsyttää se, että lopullinen kokonaishinta näkyy vasta
ihan viimeisellä sivulla. Siis se, jossa on välitysfirman palkkiot ja verot ja
muut mukana. Aina pitää hintoja katsellessaan yrittää muistaa lisätä vielä
sopiva summa ylimääräistä eli jos katsoo hotlaa oman hintahaarukkansa ylimmältä
rajalta, niin viimeistään maksusivulla huomaakin, että hupsista heijaa, ylihän
se meni. (Tähän löytynee ratkaisu vaihtamalla buukkausivustoa, mutta kun olen jo tottunut Agodaan).
Summa summarum: TripAdvisor ja Agoda ovat helpottaneet matkantekoani aivan
jumalattomasti, enkä tiedä, mihin olisin ilman niitä joutunut. Suuret kiitokset
niille ja kaikille kohteista arvionsa jättäneille. Luen arviot ja otan
vinkeistä vaarin, mutta uskon lopulta sittenkin eniten omaan itseeni.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti